【Feature】Interview|Peter Do Part 1
ミレニアル世代を牽引するラグジュアリーブランド
凛々しいシルエットに、女性らしい繊細な仕上がりを生み出す、家族のような制作チームによって具現化された、デジタルの世界と現実を駆使した新しい環境。
ニューヨーク発の気鋭ブランド「PETER DO」が描くのは、タイムレスでコンテンポラリーな、芯の通ったモダンな女性像。
南青山のセレクトショップ ADELAIDEのイベントで初来日したデザイナー Peter Doに、彼が描くブランドのファッション観、そしてその展望を伺った。
−はじめに、人生においてインスピレーションの源となっていることを聞かせてください。
「CÉLINE」の元デザイナー Phoebe Philoからは多くのことを学びました。
そこでは2年半働き、ファッションのブートキャンプのようなものでした。
成長していくにつれて「HELMUT LANG」や「MAISON MARGIELA」からもたくさんのインスピレーションを受けています。
また、アメリカ人デザイナーのGeoffrey Beeneもその中の1人です。
「HALSTON」のような、オールドスクールの要素とコンテンポラリーさを掛け合わせたスタイルも大好きです。
彼らのデザインには自由気ままなアメリカン魂のようなものがあり、とても惹かれますが、何よりも彼らのクラフツマンシップへの想いには特に影響されています。
−14歳の時にベトナムからアメリカに移住したそうですが、そうした背景はどのように自身のスタイルを形成していますか。
ベトナムで感じた文化や経験は、直接的にデザインに影響を与えていないと感じていますが、これからもずっと私の重要な一部であり続けるでしょう。
私の母国はとても暑い国で、アメリカに来るまではジャケットを持っていなかったのです。
ベトナムではTシャツや半ズボンしか着ることがありません。
フランスの影響もあって、テーラリングの伝統はありますが、暑い国なのでほとんど着ることはありません。
アメリカに来た時に改めてテーラリングを知り、新たなドレスコード、すなわち新たなライフコードを学びました。
私はニューヨーカーで、ニューヨークは私のホーム。
街のあらゆるところで目にする混沌とした風景と人々。ニューヨーカーは単刀直入。
これらすべてが私のデザインを形成しています。
ニューヨークの良いところにも悪いところにも、あるがままに刺激を受けているのです。
−ブランドの女性像を聞かせてください。
日常に寄り添うウェアを作っています。
八面六臂の働きを見せる女性たちの生活に適合するような洋服。
女性がその1日を最大限の力で活動できるデイウェアを作ることを目標にしています。
スーツやテーラードパンツなど、数えきれないフィッティングの回数を経て、デイリーウェアの核心である快適さを目指し、必要のないものを削ぎ落し、洗練していきます。
−最新コレクションについて詳しく聞かせてください。
2020年春夏コレクションは私たちの転機でもあります。
デイウェアを基点に、色にフォーカスをしました。
プリントは 一切していません。
なぜなら、サスティナビリティ的な視点から考えても、色はタイムレスだからです。
それを発端に、Ellsworth KellyやMark Rothkoのような偉大なアメリカの抽象画家を参考にしました。
カラーブロックや、組み合わせることで美しく見える洋服作りをしたかった。
また、他の洋服と組み合わせて美しく見えることも重要な要素でした。
−自身の視点がどのように年々変わっていると感じていますか。
初めはPhoebeのもとでデザイナーをされ、そして今では自身のブランドが注目を集めていますよね。
以前はデザインしかしていなかったので、考え方や視点は確実に変わってきていると思います。
デザインだけをしていた時は他にも色々なことをやりたいと感じていました。
自分はもっと表現をしたいことがあると。
なので、ブランドを立ち上げたことでデザインだけでなく、必然的にマーケティングやセールス、プロダクション、タグのつけ方、素材、生産地などといったブランドを運営するのに必要不可欠な部分にも触れることができるようになりました。
今はすごく自由に感じています。
毎朝起きて仕事に行くことが幸せで、親友でもあるチームのメンバーとクリエイションをしていける環境にすごく恵まれていると日々実感しています。
Peter Do:
ニューヨークを拠点に活動するデザイナー。
2014年にLVMH Graduates Prizeで優勝し、拠点をパリに移しPhoebe Philo率いる「CELINE」で2年間経験を積む。
その後、ニューヨークに戻り「DEREK LAM」で1年半学び、2018年に自身の名を冠したブランド「PETER DO」を立ち上げる。
生地へのこだわりから、タイムレスなリアルクローズで世界中の女性を魅了している。
peterdo.net
PETER DO creates strong, tailored silhouettes with delicate details.
The brand embodies a new culture of working collectively, between digital and real life worlds with a team, a family behind the brand.
New York-based, PETER DO depicts timeless and contemporary clothing for a modern woman.
At an event at ADELEIDE, a select shop located in Minami-Aoyama, we asked the designer to share his view on fashion, and the prospects for his eponymous brand.
To begin with, could you please tell us your biggest influence?
I learned a lot from Phoebe Philo when I worked at CÉLINE for two and a half years, which I consider my fashion boot camp.
Growing up, I looked to HELMUT LANG and the original MAISON MARGIELA.
The American designer Geoffrey Beene is one of my influences as well, and HALSTON; both have this free, American spirit which is very important to me, but also their hand, their care for craftsmanship.
I heard that you moved to the US, when you were 14.
How did that affect and influenced your style and aesthetic?
My culture and where I am from doesn’t have a direct influence on my style, but will always be a part of me and is important and formative.
Vietnam is hot.
I didn’t even own a jacket until I came to the US.
In Vietnam, all you wear is shorts and a T-shirt; there is a tailoring tradition there because of the French, but the main influence is heat.
When I moved to the US, I became more aware of tailoring, I learned a new dress code, a new life code.
I am a New Yorker. New York is home.
The chaos and energy of New York and the people here inspire me; New Yorkers are direct, they are survivors.
The way people dress, the chaos inspires me.
All that is good and bad in the city influences me and the brand.
What is PETER DO’s female image?
We make clothes that are close to our daily lives.
We’re making clothes that are versatile and can adapt to the lives that real women live, allowing the clothes to help them make the most out of their day.
We do a lot of tailoring and suited pants that over time, with countless of fittings, are reduced to its very core value which is comfort, what is necessary.
Tell me more about your latest collection.
The SS20 collection was a turning point for us.
We wanted to focus on daywear and on colors.
When it comes to sustainability, rather than doing prints, we feel that color is more timeless and less wasteful.
We began by looking at American painters and Abstract artists from the period like Ellsworth Kelly and Mark Rothko.
Playing with color, we wanted to make pieces that looked good together, but could also stand apart.
How did your perspective change throughout the course?
You were initially working under Phoebe and now you are having your own brand and it is getting so much attention?
I feel like my perspective has changed a lot because now I don’t only “do design anymore.
I was doing this singular task and felt like I could do so much more.
Because I felt I had a lot to say.
So starting a brand meant that I was also doing marketing, sales, production, deciding how to put the label on, fabric, where to produce and how the whole company works.
Now I feel really free.
Waking up every morning I feel really happy and fortunate to be able to do something that I love with my best friends.
Peter Do:
Designer based in New York City.
After winning the inaugural LVMH Graduates Prize in 2014, Peter moved to Paris to design under Phoebe Philo’s CÉLINE and later at Derek Lam as the senior designer in New York.
He launched his namesake label in 2018.
His impeccable eye for fabric and timeless design keeps fascinating women all over the world.
ADELAIDE
03-5474-0157
- Fashion
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